| |
|
Herec fyzický.
Menšík, Marek ; TEJNOROVÁ, Petra (vedoucí práce) ; MIKEŠ, Vladimír (oponent)
Herec je z masa a kostí. Herec své tělo využívá po celou dobu své profesní
dráhy. Potřebuje jej, aby mohl komunikovat. Aby mohl hrát. V této práci se autor
vrací ke svým profesním zkušenostem, které ho přivedly k hlubšímu poznání
herecké tělesnosti a k uvažování nad možnostmi fyzického projevu a přirozené
bytostné přítomnosti na jevišti. Autor tyto poznatky demonstruje na stáži Erasmu
v Barceloně, na absolvovaných inscenacích, workshopech a vlastní práci mimo
divadla. Zamýšlí se nejen nad tím, jak může tělo k divákovi promlouvat, ale také
nad tím, jak by herec měl ke svému tělu přistupovat a pečovat o něj.
|
|
Role představy, fantazie a imaginace v psychosomatickém pohledu na hlas
Koderová, Lucie ; VOSTÁRKOVÁ, Ivana (vedoucí práce) ; MARTÍNKOVÁ, Nina (oponent)
Předložená diplomová práce se zabývá využitím představy, fantazie a imaginace
v tvorbě přirozeného hlasu.
Práce je rozdělena do pěti základních kapitol, ve kterých se postupně poukazuje na propojení fyzického těla s psychickými procesy a zdůrazňuje se význam tvorby obrazů při výchově k hlasu.
První kapitola se věnuje oboru hlasové výchovy, odkazu její historie a filozofie a uvádí specifika hlasotvorných procesů. Druhá kapitola představuje obor psychosomatiky od jejích počátků v medicíně až po její aplikaci v oboru výchovy hlasu a přibližuje vznik hlasových poruch. V třetí kapitole jsou vysvětleny pojmy představa, fantazie a imaginace a zároveň je popsána jejich role v hlasové výchově. Čtvrtá kapitola se zabývá dětmi ve třech věkových obdobích a také dětmi se specifickými potřebami. Tento teoretický přehled je zužitkován v poslední, páté kapitole, která předkládá konkrétní příklady práce s obrazotvorností v hlasové průpravě dětí v těchto skupinách.
Tato diplomová práce přináší jak teoretický základ psychosomatické metody práce s hlasem, tak i příklady aplikací v konkrétní situaci.
|